2/28/2017

VASTAUKSET

Kiitos kaikille jotka pistitte mulle blogin puolella ja snäpissä kysymyksiä ja asiaa "mun elämäntapa" postaukseen liittyen! Tän postauksen tekeminen venyikin vähän pidemmälle koska pääsin aloittamaan työt mun uudessa työpaikassa niin se vei miulta täysin kaiken energian. Nyt löysin loistavan raon mun päivästä päästä vihdoin koneen ääreen kirjoittelemaan tätä :) 

Ruokavalio/ravinteet

Kysymyksiä tuli liittyen mun ruokavalioon ja lisäravinteisiin. Mun ruokavalio on aikas simppeli, yritän suuri annoksia terveellistä ruokaa mutta seasta löytyy myös pizzaperjantait ja karkkipäivät. En siis "rajoita" itseäni tällä hetkellä oikein millään tavalla. Kuitenkin ruokavalioon kiinnitän huomiota ja pyrin monipuolisuuteen, että saan tarvittavat kalorit, proteiinit, rasvat yms ja mikä mulle on ehkä hankalin, se että mä syön tarpeeksi. Pystyn unohtamaan syömisen vaikka koko päiväksi ja syyä vaikka vaan yhden banaanin nopsaan ennen treeniä, jos oikein kiireinen päivä sattuu. Myös naposteleminen on mulle pahe, joka vie oikeata ruokahalua pois jolloin ei tee mieli syödä kunnon ruokaa. Ja tää on asian mitä oon huolella alkanut muuttamaan mun tavoissa. Treenaamisesta ei ole hyötyä jos ei syö tarpeeksi ja ravitsevaa ruokaa. Tässä oli siis vastaus kysymykseen miten ruokavalio vaikuttaa, se vaikuttaa paljon. Mitä kokkaan ja mikä on mun lempi herkku? Mä kokkailen mitä vain mutta mitä eniten mun lautaselta löytää on ehkä kana, riisi, pasta, kasvikset, juurekset varsinkin ruusukaali(!!) pinaatti, bataatti, erillaiset kastikkeet, itse tehdyt hampurilaiset ja tortillat, mutta myös paljon muuta! Herkkuihin kuuluu sitten nachopelti, marjat ja makeiset. Mitä lisäravinteita käytän? Tällä hetkellä mulla on ollut käytössä intrazonea Mnutrionilta, toimii siis laturina treenin aikana! Myös muita BCAA-ravinteita oon käyttänyt treenin aikana extraboostin tuomiseksi. Kaapista löytyy myös kreatiinia, proteiinijauhetta sekä heraproteiini isolaattia. Nää siis auttaa lihasten palautumisessa ja lihasmassa kasvamisessa, pitää huolen että proteiini saanti on pystyssä.

treeni3 Untitled
Treenaaminen kotona/salilla

Montako kertaa käyn salilla viikossa? pyrin käymään salilla sen 5-6 kertaa viikkoon. Yleensä sunnuntait on mulle lepopäiviä, mutta saatan pitää toisen keskellä viikkoa tarpeen ja jaksamisen mukaan. Treenaanko kotona? Joskus on tullut vedettyä erillaisia HIIT-treenejä mutta nykyään en kotona treenaamista harrasta juuri ollenkaan koska kerkeän käymään salilla tarvittavan määrän. Mutta jos jotain haluaa kotona tehdä, suosittelen lämpimästi juurikin näitä HIIT-treenejä! Kannattaa tsekata youtubesta ohjeita ja vinkkejä kotitreeniin, sieltä löytyy vaikka mitä! Joten kotitreenilläkin voit saada tuloksia, tällöin suosittelen hankkimaan esim painoja, kuminauhan yms kotiin, niin saa vähän lisää erillaisia treenejä aikaan. Itse jos olen kotona ja ei tee mieli treenata, en kotona jaksaisikaan sitä alkaa tekemään. Salille raahautuminen melkein pakottaa siut sitten tekemään sen treenin! Joten mulle henk.koht. sali on paljon parempi :) Miten saan näkyviä tuloksia? Monipuolisuus on ehkä tärkein. Kannattaa tietyin väliajoin vähän muuttaa treeniohjelmaa, ettei lihakset ns. totu tähän samaan rytmiin ja painoihin jolloin kehittyminen lakkaa/hidastuu. Suosittelen siis tekemään edes jonkilaisen ohjelman salille! Kannattaa kirjata ylös mitä tekee, milläkin painoilla/toistoilla, jolloin näkee oman kehittymisen ja seuraavilla kerroilla voi pyrkiä parempaa. Mitä sitten toistoihin ja sarjoihin tulee, itse teen yleensä 3-4x12-15. Se riippuu täysin mitä treenaan :) Myös tarpeeksi painavat painot lisää kehittymistä ja niitä pitää muistaa lisätä sen myötä. Ja kaiken a ja o on myös riittävästi lepoa! Tässä ehkä vinkit mitkä näin ekana ja tärkeimpinä tulee mieleen! 

treeni2
Miksi juuri tämä harrastus

Miksi ei! Harrastus on ollut mulla jo 2-vuotta elämässä kovasti mukana, ja nykyään kovempaa kuin koskaan. En osaa ees selittää miksi pidän treenaamisesta ja elämäntavasti näinkin paljon. Oon aina ollut ihan täysin tyytyväinen ulkonäkööni/kroppaan, mutta haluan silti päästä kehittämään itseäni lisää ja näkemään muutoksia ja mihin pystyn. Saan suurta mielihyvää mahtavan treenin jälkeen ja rakastan lihaskipua seuraavana päivänä. Tää on vaan mun juttu :) 

Motivaatio

Motivaatiota tuo tietenki kaikki somet! Ig:ssä seuraan monia urheilijoita ja saman treenaushulluuden omaavia. Myös youtubessa kattelen tiettyjen fitnestä harrastavien vlogeja, treenivideoita ja vinkkejä. Salilla taas sitten motivaatiota lisää kunnon hyvä treenimusa. Myös kivat treenivaatteet piristää kummasti. Mistä siis ostan treenivaatteeni? Suurin osa treenivaatteista on löytynyt ihan vain stadiumilta, intersportista ja top-sportista. Mulla tulee myös käytettyä paria ihan normikäyttöön ostettua paitaa treenatessa ja pari t-paitaa poikkiksen vaatekaapista tuunasin topeiksi, hah! Eli siis merkkivaatteita löytyy mutta myös taviskamaakin. Tärkeintä on että vaatteet tuntuu hyvältä treenatessa! Vaikka yhdistelenkin aina parhaiten yhteen sopivimpia vaatteita jotta peilikuva miellyttää ja motivaatio senkun kasvaa!

Tässä oli aikalailla tiivistettynä tärkein asia! Kysymyksiä tuli paljon myös liittyen esim miten treenaan jalkoja tai vatsaa, mitkä on lemppari liikkeitä jne. Näihin aijon tehdä ihan erikseen postauksia jatkossa joten siten saatte parhaimman mahdollisen vastauksen noihin :) Myös jos on muita postausidiksii liittyen treenaamiseen, niin antaa palaa kommenttiboxiin niin teen ilomielin kaikenlaista kivaa tänne! Myös mun ig:stä @annikasuv ja snäpista @annikainkaa voi löytää lisää jutskuja ja päivityksiä salilta!


2/01/2017

MUN ELÄMÄNTAPA

Moiksun! Miulta on toooosi pitkään toivottu enemmän treeni, urheilu ja elämäntapaan liittyviä postauksia, joten päätin vihdoin aloittaa niiden tekemisen säännöllisesti! Tosissaa, viimeisen parin vuoden sisällä oon saanut yhä enemmän ja enemmän irti urheilusta, ihmisen anatomiasta ja ravitsemuksesta. Joten nyt teidän vuoro kysellä miulta mitä mieleen tuleekaan tästä aiheesta! Kirjoittelen  sitten syventävän postauksen aiheesta kysymysten ympärille :) Ja jatkossa sitten luvassa kaikenlaista kivaa, kuten treenipostauksia, vinkkejä, reseptejä yms.

Pari päivää varmaan keräilen kysymyksiä, niitä voi laittaa täällä mutta myös vaikka snäpissäkin @annikainkaa so bring it on! 
large Untitled Untitled