5/29/2017

@TORNIMÄKI

Cioo! Käytiin kaverin kaa vähän aikaa sitten mikkelin pienessä "laskettelukeskuksessa", hyvä ulkotreeni mielessä. Saatiin kavuttua koko mäki huipulle asti ja oltiin molemmat hapoilla jo siinä vaiheessa.. Tarkotus oli ottaa nopsaa pari hassua kuvaa huipulta auringonlaskussa ja alottaa hyvä treeni mutta se "pari hassua" muuttuikin pian parin tunnin kuvailu ja sekoilu sessioksi. Tosi kivoja kuvia saatiin otettua, mutta kaikki energia menikin sitten siihen joten ei siitä itse treenistä tullutkaan loppujen lopuksi yhtään mitään.

Mutta mikkeliläisille iso suositus tornimäelle! Jos haluaa vähän maisemanvaihdosta ja päästä luonno keskelle niin kannattaa mennä todellakin, varsinkin iltaisin on ihanan nättiä kun aurinko laskee suoraa maiseman taakse :) Kummempaa tekstiä en osaa tähän nyt kirjoittaa, halusin vain tulla jakamaan nää kuvat ja vinkin teidän kanssa! Ihanaa tulevaa viikkoa kaikille 


tornis5 tornis7 tornis6 tornis1 tornis
tornis2

5/11/2017

5 VINKKIÄ PAREMPAAN MOTIVAATIOON

"Motivaation perustana ovat motiivit. Motiiveilla tarkoitetaan tarpeita, haluja, viettejä tai palkkioita ja rangaistuksia. Motiivit ovat päämääräsuuntautuneita ja ne voivat olla tiedostettuja tai tiedostamattomia." Näin netissä kuvailtiin sana motivaatio. Mulla motivaatio saattaa olla välillä hukassa pahastikkin ja silloin ei tee mieli mennä salille puhkimaan vaan se kaupan karkkihylly vetää puoleensa enemmän. Nyt mulla on pidemmän aikaa ollut kuitenkin motis ihan huipussaan! Hullun hyvä fiilis kun kaiken tekee nautinnolla ja täydellä innolla. Tärkeintä on kuitenkin muistaa levätä. Mutta entä jos lepääminen menee jo laiskuuden puolelle? Miten sitä motivaatiota saa sitten takaisin? Tässä mun kikkoja pitää motivaatiota yllä!
keväät
1. Ihan ensimmäisenä, aina on hyvä pitää tavoite. Oli aihe sitten mikä tahansa, aina on hyvä elämässä olla jotain pieniä projekteja, tavotteita. Jos nyt kuitenkin puhutaan vaikka treenaamisesta, aseta itselles joku tavoite, oli se sitten painon pudotus tai painavammat painot tulevaisuudessa. Jotta tavoitteen ylläpitäminen ja seuraaminen helpottuis, suosittelen käyttämään jonkinlaista päiväkirjaa. Ite kirjotan treenin jälkeen aina treenini ylös, tai aineskin painot millä tein ja mahdolliset enkat. Myös ruokapäiväkirja on huippu jos siihen puoleen haluaa paremmin keskittyä. Näin pystyy sitten tietyn ajan kuluttua kattoo omaa kehittymistään ja että onko päässyt siihen tavoitteeseen. Kannattaa kuitenkin tehdä tavoite tarpeeksi pitkälle ajalle koska muutos ei tapahdu ihan hetkessä ja välttyy pettymyksiltä koska oli liian ankara itselleen!

2. Some & musiikki. Sosiaalinen media on käytössä mullakin päivittäin ja esim instagtamissa vastaan tulee mitä inspiroivimpia ihmisiä jakamassa omaa terveellistä/urheilu elämäntapaansa. Ei pidä siis katsoa näitä unelma kropan omaavia samalla itseään alentaen, vaan ottaa siitä kaikki inspis irti ja ajatella että tuolta mäkin tulen vielä joku päivä näyttämään! Mun lemppari seurattavia ig:ssä on tämätämä, ja täysin ehdoton lemppari tämä! Musiikkia kuuntelen aina treenatessa spotifystä. Oon tehnyt pari omaa listaakin, mutta toistuvalla soitalla kuulokkeista soi kyllä spotifyn oma lista, Rapcaviar. Tää on rehellisesti spotifyn ainut soittolista mitä voin kuunnella skippaamatta biisejä. Eli täydellinen myös treenimusaks kun ei tavitse alkaa valitsemaan biisejä. Suosittelen siis tekemään/valitsemaan musiikkia missä tulee vain niitä toimivia biisejä ettei treeni mee ihan kokoajan puhelimen näpräykseks.

kevät

3. Älä tee liikkumisestasi pakkopullaa. Jos jonakin päivänä treeni ei vain tunnu hyvältä vaihtoehdolta, älä mene treenaamaan. Käy vaikka rauhallisella lenkillä tai keitä teetä ja lue hyvää kirjaa salilla puhkimisen sijaan. Joskus kun olen itseni pakottanut salille vastoin omaa tahtoa, oon loppujen lopuksi saanutkin aikaan mahtavan treenin, joten pitää osata lukea itseään että onko vaan yksinkertaisesti laiskalla päällä vai onko esim sun kroppa liian väsynyt treenaamiseen jolloin se ylimääränen lepopäivä on paras vaihtoehto. Jos pakottaa itseään treenaamaan ja syömään täydellisen terveellisesti koko ajan vaikka völillä ei vaan oikeasti houkuttaisi, saattaa se tehdä asiasta pakonomaista ja menettää hohtonsa. Ja pahimmassa tapauksessa saatat ylikuormittaa itsesi jolloin lepääminen on jo pakollista lääkärin määräyksestä. Eli osaa lukea itseäsi ja oman kehon jaksamista, pidä se välipäivä jos siltä tuntuu, mutta muista myös ponnistaa itseäsi eteenpäin ja kohti parempia treenejä!

kevät4

 4. Treenauksen erimuodot. Älä jumita siihen yhteen ja samaan tapaan treenata. Ihan kehittymisenkin kannalta on tärkeää muistaa vaihtaa treeniohjelmaa tietyin aikavälein. Mutta myös mielen ja kiinnostuksen ylläpitämisen kannalta on virkistävää lisäillä erillaisia treenejä ja variaatioita mukaan. Nää voi siis olla ihan mitä vain mieleen tulee. Perus salitreeni, erillaiset aerobiset, HIIT -treenit, lenkkeily ja ulkona muutenkin treenaaminen tai vaikka uinti! Kirjoitin vähän aikaa sitten ulkona treenaamisesta ja erityisesti mun lempparista, porrastreenistä. Sen postauksen voi lukea tästä! Jos millään ei osaa keksiä vähän piristystä treeniin, niin siirrytään taas tohon mun vinkki numeroon kaksi, eli someen. Netistä selailemalla ja googlailemalla voi löytää tosi hyviä valmiita erillaisia treenimuotoja mitä voi lähteä koittamaan tai inspiroitumaan & kehittämään omia!

5. Kaverin kanssa hauskempaa! Se on tosi hyvä jos sulta löytyy kaveri joka ois kiinnostunut sun kanssa samantyylisestä elämäntavasta tai harrastuksesta. Mua helpottaa suuresti että on joku kelle jakaa ajatuksiaan, ideoitaan ja tunteitaan treenaamiseen liittyen. Ja se että on joku kenen kanssa mennä liikkumaan ja kokeilemaan uusia juttuja. Omakohtane esimerkki toimii tosi hyvin, jos oon yksin salilla teen aika tiukasti ohjelman mukaan enkä ala kokeilemaan mitään ylimääräistä. Mutta jos mulla on kaveri mukana niin voidaan jakaa omia lempparijuttuja ja auttaa toisiamme testaamaan uusia asioita. Tää lisää motivaatiota seuraavaan treeniin kun on uusia liikkeitä mielessä ja tuo piristystä kun saa kaveriakin päästä auttamaan. Ja ruokapuolessa tää toimii ihan samalla tavalla. Voitte yhdessä testailla ja kokkailla ihania terveellisiä (tai ei niin terveellisiä) herkkuja ja ruokia. Näin pääsee edesauttamaan myös muidenkin hyvinvointia. Ja jos siulta ei löydy kaveripiiristä ketään samasta lajista kiinnostunutta niin its okay. Tärkeintä on se että itse nautit siitä mitä teet. Mutta kuka tietää jos vaikka saisit omalla tekemiselläsi muutkin kiinnostumaan tai edes testaamaan uusia juttuja?

Toivottavasti tää postaus auttoi tai edes vähän inspas joitakin! Tykkäsin tosi paljon kirjoittaa tätä ja tän tyylistä asiaa joten mulla on pari muutakin samanlaista idistä korvan takana, joten toivottavasti niitä nähdään blogin puolella piakoin!

(lähteet: http://www.terveysverkko.fi/tietopankki/terveysliikunta/motivaatio/)